Actieplan Hulpmiddelen
In Nederland gaat nog wel eens wat mis bij de verstrekking van hulpmiddelen. Om deze problemen in te perken hebben leveranciers, gemeenten, zorgkantoren en zorgverleners de handen ineengeslagen.
Samen is een Actieplan Hulpmiddelen opgesteld. Om problemen te verminderen zijn diverse oplossingen aangedragen waarvan er 10 prioriteit zullen krijgen in 2020. Het gaat dan o.a. om zaken als versimpeling en transparantie van het aanvraagproces en reparatieverzoeken. Ook zal worden gewerkt aan het vergroten van de bekendheid van “Het Juiste Loket”.
Dit loket is in het leven geroepen om cliënten te helpen als zij niet weten waar zij voor zorg of ondersteuning terecht kunnen. Onderzocht gaat worden hoe Het Juiste Loket verder bij kan dragen aan het realiseren van merkbare verbetering van de verstrekking van hulpmiddelen.
Andere acties die genomen worden zijn o.a. een betere overname van hulpmiddelen bij verhuizingen en het werken met casemanagers per cliënt bij gemeenten en leveranciers.
